miercuri, 18 martie 2015

Andreea Stor: "Anul 2015 va fi un sezon de nunți în care va fi nevoie să se creeze diferit, datorită concurenței tot mai mari"

Andreea Stor este sinonim, în designul floral, cu nume sonore din designul vestimentar. Specialiștii în domeniu o cunosc, îi cunosc eforturile de a duce arta florală din România la un alt nivel și participă cu interes la seminariile de lucru organizate de aceasta. Nu face multe. Unul pe an, maxim două, pentru că e solicitată și în alte țări sau se duce de bunăvoie să se dezvolte, așa cum mulți dintre noi o facem în ultimii ani.

Andreea pregătește ediția 2015 a evenimentului dedicat profesioniștilor în domeniu, Bloom your Business, o combinație fericită de design floral, susținut de maeștri floriști, dar și de sesiuni de business sau dezvoltare personală.

I-am propus Andreei un interviu pentru a fi cunoscută și de cei care doar iubesc florile pentru că blogul Made by me își dorește să aducă arta florală mai pe înțelesul tuturor și să facă în așa fel încăt munca specialiștilor să fie apreciată la justa ei valoare.

Am fost fascinată de a decora casa și lucrurile din ea încă de mic copil. Florile au intrat în atenția mea mult mai târziu când am renunțat la Facultatea de Jurnalism și am descoperit Facultatea de Horticultură-Peisagistică, unde am descoperit florile. Incursiunea în lumea business-ului am descoperit-o foarte devreme pe la 10-12 ani, în afacerea de familie unde am deprins arta negocierii și vânzării.
După absolvirea Facultății de Horticultura-Peisagistică din Cluj, mi-am continuat educația în țările occidentale unde am învățat de la marii maeștri europeni. De când m-am întors la Cluj organizeaz cursuri unde predau floriștilor tehnici de design floral, creeaz structuri, design-uri inovative și ofer idei de materiale alternative care pot fi utilizate.
In numai doi ani de la lansare,  brandul Floristiq Arth a ajuns să fie recunoscut atât pe plan național, dar și pe plan internațional. Astfel numele României a ajuns în Vestul Europei, în țări precum Anglia, Spania, Germania, Olanda, Belgia, Franța până în Asia, în țări precum Singapore și Malaezia. Am avut prilejul de a fi invitată de către profesori și specialiști recunoscuți în designul floral internațional, să susțin demonstrații și expoziții în aceste țări. 

Am apărut în presa de specialitate cu FloristiqArt în următoarele reviste: Clip Flores y mas  (Spania), Floristik (Slovenia), Florology (USA), Leaf Magazine (Korea), Florists only (Romania).


Andreea, ești floral designer și profesor de design floral pentru profesioniștii din România. Povestește-ne puțin cum a început acest parcurs și ce satisfacții ți-a adus.

Periplul in meserie incepe in 2007, cand am descoperit designul floral in Germania dar hotararea de a deschide o afacere in domeniul educatiei floristilor, am luat o deabia  in 2012 cand m-am intors din Anglia si am vazut felul in care floristii se zbat sa cunoasca anumite lucruri. Am vrut sa creez o comunitate si sa rup barierele pe care floristii le au, sa aflu secretele pe care floristii le au.
Am vazut floristi talentati dar neavand educatie le este foarte greu sa se dezvolte si am vrut sa dau mai departe din experienta mea deoarece cred in educatie continua si asa a inceput povestea FloristiqArt.
In primul rand mi-am dat seama ca sa lucrez cu oamenii e la fel de frumos ca si cu floriIle, dar nu neaparat la fel de usor. Am cunoscut floristi din toata tara dar am si predat in alte tari. M-am dezvoltat si eu la randul meu cu cei care vin la evenimentele noastre. Faptul ca am fost nevoita sa ies din zona de confort si sa imi depasesc limitele si satisfactia, inainte de fiecare eveniment, e seara dinainte de a incepe evenimentul cand totul e pus la punct si e pregatit pentru a fi dezvaluit floristiilor a 2-a zi, linistea dinaintea furtunii.

Am spus floral designer și nu florist sau decorator floral. Ești de acord să explicăm puțin care e diferența esențială între aceste denumiri profesionale?

A fi floral decorator inseamna sa decorezi  anumite spatii si ambiente doar prin flori. Design inseamna a proiecta.  Designerul  florist creeaza structuri care vor deveni „scene” iar florile vor juca rolul principal pe aceasta „scena”. Aceasta e principala diferenta intre un floral decorator si un designer florist.

Plecând de la detaliile de mai sus tu cum vezi piața din România? Ce are și ce-i lipsește?

Piata din Romania este intr-o continua expansiune, ceea ce inseamna ca are si avantaje si dezavantaje. Avantajele acestei piete  sunt cresterea si cererea tot mai mare pentru astfel de servicii de design floral iar dezavantajele sunt competitia in continua crestere si noii competitori care nu au pregatirea necesara si care considera ca a fi florist este „floare la ureche”.

Am participat la una din demonstrațiile tale de design floral și știu că îți dorești să se dezvolte acest domeniu și la noi.  Care vezi tu ca ar fi plusurile și minusurile domeniului? Sunt oamenii/clienții pregătiți pentru design floral?  

Cel mai mare plus al designului floral, in care eu cred cu desavarsire, este faptul ca iti da libertatea de a te desfasura ca si florist si de a iesi din concurenta. Ca si antreprenor in aceasta industrie, iti iei responsabilitatea sa iti gasesti si sa iti educi nisa de clienti. Nu poti astepta din partea clientilor sa aibe cunostinte de design floral.
Pentru a-ti educa clientii si de a-ti vinde creatiile florale, ai nevoie de anumite cunostinte de marketing si vanzari. Stiu ca nu este usor sa fi si florist si managerul unei afaceri cu flori, dar vestea buna este ca toate acestea se pot invata.
Dintotdeauna oamenii au avut nevoie de frumos, cu atat mai mult acum in perioada aceasta, in care suntem agasati din toata partile de negativism.
Minusurile sunt lipsa de educatie, atat a floristilor cat si a publicului general si ca sa reusesti ca designer florist este nevoie sa te educi in primul rand pe tine, ca apoi sa poti sa-ti educi propria piata.
Ca florist este nevoie sa te inovezi continuu. Odata ce ai intrat in acest joc, nu te mai poti opri.

Cu ce frecvență îți dorești să organizezi aceste evenimente? Ne poți dezvălui care este următorul și la ce teme te-ai gandit?

Misiunea FloristiqArt este de a invata floristii cum sa dezvolte afacerile cu flori, pentru a avea o viata fericita. Aceasta educatie am pornit-o prin cadrul evenimentelor noastre live iar pentru a ajuta cat mai multi floristi vom organiza si programe online. Urmatorul eveniment il vom anunta prin intermediul paginii noastre de Facebook (https://www.facebook.com/FloristiqArt?fref=ts). 
Datorita prezentei noastre pe piata internationala, anul acesta in Romania vom organiza doar cateva evenimente de amploare.
Toate temele alese pentru evenimentele noastre  sunt in functie de nevoile si aspiratiile floristilor.

Cine poate participa? Sunt doar profesioniști prezenți ?

Tot ceea ce se demonstreaza in cadrul evenimentelor noastre sunt tehnici noi, indiferent de nivelul de experienta al participantilor. Sunt destinate in principiu pentru profesionisti dar la fel de bine pot fi prezenti si cei care doresc sa profeseze in acest domeniu.

Legat de profesioniștii în domeniu, tu cum vezi anul 2015? Ce speranțe ai de la evenimentele din acest an? Vorbim de nunți, în mod special, mai ales că s-a terminat această etapă de expoziții tematice, suntem într-o perioadă de repaos dată de Postul Paștelui și floriștii se pregătesc de noul sezon.

Anul 2015 va fi un sezon de nunti in care va fi nevoie sa se creeze diferit, datorita concurentei tot mai mari de la an la an.
Ce vom face diferit fata de ceilalti ani in cadrul evenimentelor noastre este de a oferii asistenta pe mai multe planuri floristilori dupa ce pleaca de la evenimentele noastre.

Interviu realizat de Made by me, Dana Șoroș ©, martie 2015
Orice reproducere parțială sau totală a acestui interviu nu se poate face fără acordul părților.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu