marți, 10 martie 2015

Supermarketuri/Hipermarketuri vs Florării

De mai mulți ani m-am întrebat cum e posibil ca, în perioada marilor sărbători, oferta florală a supermarketurilor/hipermarketurilor să fie nu numai extrem de vastă dar și umilitoare pentru magazinele de specialitate – florăriile sau buticurile florale.

Există în țara noastră asociații de profil ale floriștilor care, în mod normal ar trebui să apere drepturile acestora la fel cum sunt asociațiile care apără dreptul consumatorului de a avea produse bune la prețuri pe măsură. Acestea ar trebui, în mod teoretic, să intervină pe piața externă și să negocieze cu marii importatori de flori fie prețuri la justa valoare fie aceste forme de concurență.

Diferența intervine atunci când asociațiile profesionale ale floriștilor din România nu au puterea de a stabili în piață niște reguli de joc care, în alte țări, sunt bine reglementate și nu există situațiile acestea de la noi.

Cu rețele de zeci de magazine pe întreg teritoriul țării, marile lanțuri obțin prețuri fără concurență pentru plante la ghiveci, aranjamente florale, bulbi sau chiar plante tăiate pe care, de anul trecut le găsim fie aproape de casă, fie într-un stand dedicat, dar, de regulă, cât mai la îndemâna clienților…

În timp ce micile magazine specializate se luptă cu prețuri mari chiar de la producători/importatori/grosiști, (de multe ori la engros găsești prețuri mai mari ca cele de la supermarket), cu controale exagerate care se înmulțesc în aceste perioade, cu dorința importatorilor de a-și rotunji veniturile cu orice preț, dar și cu lipsa de cultură a consumului din partea clienților, marile lanțuri fac profituri frumoase. De ce?

Piața e liberă și dacă există cerere există și ofertă. Și atunci cum rămâne cu buticurile florale? Cu florăriile tradiționale? Ele ce ar trebui să facă în fața giganților? Să reducă profiturile? Să închidă porțile în aceste perioade și să aștepte alte ocazii? Sau să fie protejate de asociații puternice, de breaslă, care să știe să le apere interesul ?

În momentul în care consumatorul român va înțelege că prețul plătit la un mic magazin înseamnă un întreg lanț de consecințe pozitive pe care îl declanșează în defavoarea serviciilor depersonalizate ale supermarketurilor, atunci lucrurile vor sta normal și nu va mai fi loc de îngrijorare.


Însă, până atunci, pe o piață care nu s-a reglementat încă și cu o fiscalitate și economie care tinde să dea câștig de cauză numai mamuților, călcând sub copitele economiei de piața și ale intereselor corporatiste firavele existențe antreprenoriale, micii intreprinzători au nevoie atât de protecția unor asociații profesionale puternice,  de o autoeducație pentru un consum sănătos din partea clienților dar și de o legislație protectoare care să îi pună pe ei mai presus decât corporațiile. 
Oare vom trăi să vedem așa ceva?


Foto 2: aranjament din supermarket

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu