marți, 5 martie 2024

Rădăcina Vieții sau cum se poate transforma urâtul în frumos

Am fost invitată să creez, pentru un eveniment cultural deosebit, o rădăcină marca Made by me.

Întâi de toate ar trebui să vă povestesc câte ceva despre cea căreia i-am dedicat-o: Iraida Florea, un artist vizual deosebit, preocupat de arta frumoasului, ca și mine, dar mai presus de toate de semnele de pe costumul popular românesc. Iraida a creat un concept hiperborean, care chiar așa se numește - Hyperborean Concept, care aduce costumul popular în contemporaneitate iar semnele cusute de pe acesta le transpune în bijuterii de artă deosebite.  O găsiți pe toate rețelele sociale.

Eu am cunoscut-o pe Iraida în 2017 sau 2018, nu mai știu exact. Lucram în diplomație culturală și unei colege i s-a părut că proiectul Iraidei este cea mai bună variantă de a promova în lume costumul popular etnic românesc, dincolo de formele lui arhaice care deja, pentru tineret, nu mai reprezentau mare lucru, ca și alte tradiții...

Îmi amintesc exact momentul în care, făcând cunoștință prin străngere de mâini, că acel contact vizual parcă ne-a conectat la o viață anterioară în care eram alt fel de ființe. Două căutătoare de răspunsuri la întrebări fundamentale ale vieții: cine suntem și încotro ne ducem.

Ea era o dezradacinată întoarsă de pe meleaguri străine să își repună rădăcinile în pământul strămoșesc de unde își adună astăzi seva inspirației, o căutătoare de explicații ale unor simboluri ancestrale care stau în ADN-ul nostru doar să fie scoase la lumină. Eu un căutător al adevărului, al esenței lucrurilor și al frumosului din noi, oamenii, aceste ființe atât de duale: avem și frumos și urât totodată, un echilibru atent ales de divinitate tocmai ca să ne susțină existența.

Numele ei m-a dus imediat cu gândul la iradiere, la ceva ce Soarele, în măreția lui, ne dă ca să avem viață. Florea eu am înțeles-o atunci ca Floarea și am asociat imediat Floarea care Iraida... așa mi-a rămas mie în telefon ființa aceea timidă care venea cu un proiect parcă dincolo de timpuri.

Preocupată fiind și eu de frumos, de arta frumosului, am conceput pentru acest eveniment de lansare a cărții sale de cercetare, o rădăcină, inspirată fiind de viața ei, de căutările ei și de faptul că, peste ani, și-a găsit pământul fertil unde să își implanteze rădăcinile și să își hrănească nevoia de cunoaștere și de creație, udată de apa vie a zonei din care își trage existența. Astfel aluat naștere, la Căsuța din pădure, Rădăcina Vieții, un obiect decorativ ce are câteva elemente cu o simbolistică aparte:

Rădăcina aparține unui pom fructifer dezrădăcinat de niște tăieri de păduri nemiloase – la fel ca omul care își ia rădăcinile la subțioară și pleacă în lume în căutarea unei vieți mai bune. Pomii fructiferi sunt cei care prind viață primii, în luna martie, luna de naștere a acestei zeițe hiperboreene. Pomii fructiferi primăvăratici sunt cei care poartă dorințele noastre din talismanele agățate de ei, sunt legătura noastră spirituală cu Divinitatea naturală care vede și aude tot și care poate îndeplini dorințe ascunse;

Elementele florale care fac parte din compoziție sunt trei Zambile albe, albul reprezentând puritatea dar și Divinitatea, trei fiind treimea, albul fiind imacularea, aripa unui înger care o protejează – tatăl ei. Florile levitează, agățate într-un mod superficial de câte un iadeș al rădăcinii, putând oricând să ocupe alte poziții în funcție de dorințele privitorului. Se pot năpusti inclusiv cu infloreșcența spre pământ, locul din care vin și unde vor ajunge în cele din urmă, la fel ca noi toți,

Roșul din firul de sârmă care înconjoară bulbul Zambilelor, în tehnica japoneză de prezervare a rădăcinilor, numită Kokedama, reprezintă viața, reprezintă totodată sacrificiul dar și pasiunea; îmbinarea dintre roșu și alb specifică mărțișorului, lună în care a ales să vină în această lume Iraida și care o reprezintă pe tot parcursul ei genetic.

Astfel Rădăcina Vieții devine o căutare sau o reprezentare a luptei dintre frumos și urât, o simbioză deosebită între viață și moarte, un element nu numai de decor dar cu conotații mistice pentru cei care își doresc să o privescă în această notă a autorului. Rădăcina Vieții este chiar Iraida care, după multe căutări, și-a găsit în sfârșit liniștea și locul în care să-și desăvărșească opera pentru care se pare că a apărut pe această lume: harta ancestrală de semne a neamului roânesc, cusută cu măiestrie în povești de imagini pe care să le spună generațiilor următoare.

5 martie 2024

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu