duminică, 21 ianuarie 2024

În vreme de criză, educația este cea care poate forma învingători - “Pasiunea nu ține de foame" (Bill Walsh)

In 2015 scriam despre celebrul speaker american Bill Walsh, fondatorul companiei Powerteam International, cu sedii în toată lumea. Bill a fost și la București să pună bazele unei sucursale a firmei sale și a stat de vorbă cu sute de oameni curioși să îi afle secretul succesului.

Am recitit acest articol din 2015 și mi se pare de maximă actalitate mai ales că eu una îmi doresc să trec de la pasiune la business și pentru asta mă pregătesc de ceva vreme.

Fiind dornică permanent să îmi îmbunătățesc cunoștințele am mers de și cu curiozitate la acest seminar fiind convinsă că ceva, ceva tot o să aflu. Învătămintele lui m-au ajutat foarte mult să înțeleg realitățile din jur și să fiu dornică mereu să aflu noutăți. De aceea am studiat și studiez în continuare în zona de management de proiect, de dezvoltare personală și mă adaptez din mers vremurilor într-o dinamică ce ne poate dezechilibra dacă nu suntem pregătiți. În incursiunile de dezvoltare profesională pe care le-am parcurs din 2015 încoace am dat și de floriste care au înțeles asta și se formează continuu pentru a ține pasul cu realitățile. În opinia lui Bill Walsh, și mai apoi a unor prietene floriste care au experimentat pe propria piele, DOAR pasiunea nu ține loc de succes în afaceri!

Bill spunea așa: „E drept că nu toată lumea poate fi un leader de echipă, sau că nu toată lumea are competențe manageriale, sau că nu toată lumea are viziune și deci, înainte de a vă lansa în afaceri, trebuie să aveți tăria să vă analizați la rece atât competențele profesionale în domeniu cât și cunoștințele în domeniul lumii afacerilor”.
„Pasiunea nu ține de foame”, a spus sec Bill Walsh și vedem astăzi cum criza lovește din plin în afacerile bazate DOAR PE PASIUNE. „Pasiunea îți dă doar un hobby dacă nu ești expert în domeniul în care vrei să te lansezi. Pasiunea nu îți dă decât motorul pentru o idee. Cum pui ideea în practică, aici e știință, educație multă, multe ore de muncă. Eu cred că 10.000 de ore dedicate pasiunii te pot face un expert. Abia după aceea gândește-te la afacere”.

Pe de altă parte, ca un paradox conceptual, îi îndeamnă pe cei care au un vis să și-l urmeze chiar dacă alții nu cred în el. Și vorbind de vise ne-a mărturisit că a falimentat de 3 ori în viață până a înțeles ce înseamnă o afacere adevărată și cum trebuie construită. Însă nu s-a lăsat.

Întrebat de ce oamenii nu au succes chiar dacă au o idee bună Bill a sintetizat:

- nu au încredere în afacere, pornesc cu frâna trasă,
- renunță repede, la primul semn de potențial faliment,
- au așteptări prea mari,
- nu se conectează cu realitatea din jur,
- nu au viziune,
- nu au un plan de afaceri bine construit, real,
- nu au încredere în ei.

La întrebarea cum definește el succesul Bill a enunțat cele 4 principii de bază, în accepțiunea lui: echipa, banii, sănătatea personală și familia.

Și dacă am ajuns la acest punct, succesul în afaceri, se pare că noi avem o viziune complet diferită de ce înseamnă succesul în lumea florilor. Stau de vorbă destul de des cu persoane care se plâng că perioada de nunți și botezuri e ca un COȘMAR. Că nu dorm cu zilele și că își neglijează familiile. Pe de altă parte dau de persoane talentate care nu au de lucru, dar nici posibilitatea să pornească o afacere și, din start, se vede dezechilibrul. Acele persoane care se plâng că sunt foarte ocupate nu mai văd frumusețea meseriei lor și, în goana după bani, acceptă uneori un număr de evenimente care le depășește capacitatea fizică de efort, fără să întrevadă și varianta de a lucra cu o echipă mai mare și de a delega din atribuții păstrând totodată bucuria unor momente frumoase. Aici intervine educația de care pomenea Bill și faptul că nu toată lumea se naște cu capacitatea de a fi leader și de a crea și gestiona o echipă dar și o afacere pe termen lung.

Educația și echipa pe care o aduni în jurul tău, în accepțiunea lui Bill sunt cele mai importante elemente pentru un business de succes. Educația pentru că ea îți dă șansa să vezi cum evoluează lumea afacerilor și să te poți adapta din mers și echipa pentru că aceasta îți poate da siguranța și relaxarea de care vorbeam mai sus. El e de părere că trei angajați înlocuiesc un leader însă, pe de altă parte ne sfătuiește să investim în colaboratori bine pregătiți pentru a trage echipa înainte.

Dacă ar fi să mai extrag ceva interesant, care contează foarte mult este aspectul legat de valori – familia este mereu, pentru Bill Walsh, pe primul loc și nu face nimic în detrimentul alor lui. „Mi-am dorit să am Ferari și l-am avut însă pot să vă spun că acum nu mi se pare că ăsta e scopul nostru în viață. Acum că am Ferari nu-l mai vreau! Nu mai simt nici o plăcere. Copii și familia sunt de fapt principalul nostru sprijin. Ei sunt motivația noastră să avem succes”. Și zicând asta ne-a și pus un video cu familia lui prezentându-ni-i pe aceștia. „Aceste valori nu se compară cu nimic altceva. Cu nici o zi lucrată de dimineața până noaptea în sâmbete și duminici ocupate pentru fericirea altora și nefericirea familiei tale”...

Bill a enunțat acest aspect foarte simplu: “to bussy = broke!” dând exemplul unor colegi de-ai lui, speakeri internaționali, care își administrează afacerile și de la plajă, cu familia, fiind extrem de relaxați și recunoscînd sincer că nu a ajuns la acea stare.

Acum, legat de partea de business, speakerii de la acest eveniment ne-au dat niște sfaturi extrem de utile pe care le voi enunța succint:

- să nu ne mai tipărim cărți de vizită simple decăt dacă pe ele oferim un serviciu gratuit sau un discount celui căruia o oferim pentru că altfel ajung la gunoi;

- să întroducem, ca o altă variantă, un QR code pe cartea de vizită care să conțină o scurtă descriere a companiei și a serviciilor oferite;

- să îți știi scopul exact al afacerii;

- să încerci să apari în media;

- să îți specializezi oferta;

- să atragi o celebritate în jurul afacerii tale care va testimonia despre serviciile tale;

- să faci loc în viața ta persoanelor pozitive și să te descotorosești de cele negative;

- să fii organizat;

- să te trezești în fiecare dimineață știind ce vei face și în ce direcție merge afacerea ta;

- să faci acte de caritate.

Și nu uitați: orice criză trece. Depinde cum vă găsește pregătite și cât de mult vă va afecta cea de acum.  

Dana

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu