luni, 19 octombrie 2015

Anca Ungureanu (Radu): Fleur Amour 2015 a fost cea mai intensă și bogată experiență profesională a mea, de până acum




    
     

Facebook-ul ne-a arătat, sau ne-a demonstrat că floriștii din România au început să vadă lumea europeană a profilului cu alți ochi și că participările la astfel de evenimente, cum a fost FleurAmour 2015, în Belgia, încep să intre pe calendarul de evenimente de agendă la capitolul “de participat!“.

Așa a fost și cu această a 20 ediție aniversară a expoziției de la Castelul din Alden Bisen, unde un număr mare de designeri florali români au fost prezenti, atât în demonstrații, Anca Ungureanu (Radu),  Ella Fodor și Andreea Stor, cât și printre spectatori sau printre cei care au ajutat floriști europeni.


Cu Anca Ungureanu (Radu), absolventă a cursului "Advanced Dutch Flower Designer", acreditată de Institutul Boerma din Olanda, și participantă la această ediție, am stat de vorbă pentru mai multe detalii despre această întâlnire europeană a floriștilor.

Anca, te rog să ne povestești, mai pe larg, ce a fost la FleurAmour? Ce reprezintă această întâlnire?


In urma participarii la programul European Master Certification 1, desfășurat în cadrul Boerma Instituut din Olanda, sub directa îndrumare a lui Tomas De Bruyne, m-a onorat invitația primită de la acesta, împreună cu cea venită de la Regine Motmans, organizatoarea Fleuramour 2015, de a participa la această ediție aniversară. Cum, celebrul designer belgian a fost the guest star-ul de anul acesta, m-am bucurat să fiu implicată în majoritatea proiectelor lui executate în cadrul acestui fastuos eveniment.
Astfel, timp de 5 zile premergătoare, alături de alți floriști români, belgieni, olandezi, și nu numai, am desfășurat o muncă aproape titanică. Cu un elan de nedescris, în fața acestei noi și foarte constructive experiențe pentru cariera mea profesională, cu doar 2-3 ore de somn pe noapte, cu perseverență, am depus maxim efort și dedicație până la finalizarea tuturor creațiilor florale.
Alături de designeri europeni, am avut plăcerea de a lucra împreună cu Ella Fodor, un alt florist designer român, alături de care am împărțit și împărtășit momente de neuitat. Am participat împreună la realizarea design-ului, ce a fost piesa centrală în cadrul Fleuramour 2015, și anume, cei 3 piloni realizați sub bagheta magistrală a lui Tomas De Bruyne, din 31.000 de fire de trandafiri albi, ce reprezentau 3 valori esențiale pentru celebrul designer: curaj, determinare și angajament. Au fost cuvinte cheie care m-au ghidat pe parcursul șederii mele acolo și au rămas cuvinte cheie pentru parcursul meu profesional în continuare. De asemenea, o altă experiență florală unică, a fost ajutorul necondiționat oferit de noi în cadrul workshop-urilor și demonstrațiilor floriștilor programului European Master Certification.
Văzându-ne atât de implicate în "munca" noastră, am fost solicitate ulterior de Regine Motmans pentru realizarea designului floral de la intrarea vizitatorilor, un tavan cu 450 de orhidee, care a fost cumva și proiectul nostru, al colegelor de la EMC 1 (European Master Certification). O întâmplare, care îmi pare hazlie acum, a fost amenajarea acestui tavan, pentru care nu aveam nici un fel de material de suport. Aici am văzut de fapt cum funcționează solidaritatea participanților pentru că, ducându-ne la fiecare dintre ei să le cerem câte ceva, fiecare se oferea să ne dea și în plus ca totul să fie bine. În cadrul acestui proiect am fost ajutate și de David Vasquez, un florist foarte talentat din Columbia.


Continuând șirul experiențelor fabuloase la Fleuramour 2015, tot împreună cu deja prietena mea, Ella Fodor, Agna Maertens și Regine Motmans, am realizat aranjamentele florale pentru marea petrecere ce a avut loc, o reuniune a tuturor floriștilor și producătorilor de flori participanți. Tot la îndemnul organizatoarei evenimentului, Regine Motmans, un om deosebit, atent la toate detaliile, a trebuit, aproape contracronometru, în 2 ore mai exact, să realizăm un design exclusiv din frunze pe exteriorul unei camere, dedicate, în interior, producatorilor unor superbe soiuri de gerbera. Aici am avut o experiență interesantă, în sensul în care, acest decor a fost realizat exclusiv de "mană românească". Asta însemnând, că, din senin, dar poate nu din întâmplare, ne-am adunat, ca la un semn, o mână de oameni inimosi, români, pentru a putea realiza într-un timp record această lucrare. Alături de mine și de Ella Fodor au participat Mihaela Novac, Roxana Istvan, Amelina Gheorghiu, Alina Dascălu și Alina Nagy Ghinea, participante active pe piața românească de profil. Vreau să le mulțumesc cu această ocazie, pentru disponibilitatea de a ne ajuta, spunându-ți că era prima dată când le vedeam și le cunoșteam. Ulterior, am aflat că și construcția acestei camere negre, în sine, fusese făcută de un român, de Vali Munteanu, un mare ajutor al nostru, pe parcursul săptămânii petrecute aici. Vali, un român din Cluj, pe care l-am cunoscut aici, ocupându-se de buna organizare și desfășurare a acestui eveniment, ne-a oferit ajutorul și sprijinul lui pentru tot ce aveam nevoie, neputându-ne spune Nu, niciodată.
Tot în săptămâna premergătoare Fleuramour 2015, am avut bucuria și plăcerea de a o ajuta pe Jaqueline Boerma, pentru realizarea designului Boerma Instituut din cadrul expoziției.
Intr-una din nopțile pregătitoare, "rătăcind" prin camerele castelului, unde fiecare designer își pregătea capodopera florala pentru a fi devorată vizual de marele public, am trăit o întâmplare amuzantă. Ajungând în camera în care Lucinda Maria Van Der Ploeg tocmai își definitivase superbul design floral, am ajutat-o să-și curețe camera, pentru a putea fi pregătită pentru oaspeții vizitatori.
În tot cazul, ca o concluzie a celor spuse anterior, amenajarea întregului Castel, atât pe interior cât și pe exterior, a durat 5 zile, zile de muncă intensă dar și prietenii legate pe viață! Era foarte frumos să vezi că de la o oră la alta, de la o zi la alta peisajul se schimba și apăreau, ca din apă, structurile și apoi se înălțau în aer! A fost minunat! Evenimentul a fost deschis publicului de vineri până luni, aceasta fiind ziua vizitarii pentru floristii autohtoni, care in weekend sunt ocupati.
Toata strădania, perseverența și deschiderea mea de a fi implicată în atâtea proiecte florale din perioada premergătoare expoziției au fost încununate cu succes în demonstrația mea de la Fleuramour 2015 (foto5), alături de colegele de la EMC1, Ella Fodor și Agna Maertens, care a fost un moment de împlinire pentru cariera mea profesională și unul de emoție pură. A fost ca un fel de cadou, pe care mi l-am făcut, cu ocazia împlinirii, anul acesta, a 10 ani de activitate în acest domeniu.


Deci ai avut șansa să lucrezi cu mai multe nume de designeri europeni și cu tot atâtea echipe de alți floriști care îi ajutau. Cum sunt ca oameni? Cum îi privesc pe cei veniți dintr-o țară fără experiență în domeniu?


Sunt foarte deschiși și foarte sociabili. Îți răspund la întrebări legate de tehnici sau materiale folosite. Sunt dispuși să îți dea orice informație de care ai nevoie. De exemplu, mă duceam la Stijn Simaeys, cel care a făcut piesa principală din interiorul bisericii și îl întrebam din ce a făcut anume structură, îmi răspundea fără ezitare și îmi și arăta detalii tehnice. În tot cazul sunt modești, sunt deschiși la dialog și nu fac nici o diferență între ei. Toți sunt egali. Avem multe de învățat de la ei!

Care e de fapt scopul acestor competiții? Sau evenimente? Ce sunt ele, de fapt?

În primul rând, de la ei citire, e un loc în care, paradoxal sau nu, fac schimb de experiențe. Apoi e un loc important în care se întâlnesc și au discuții cu producătorii din domeniu. E un loc în care vin mulți floriști europeni să vadă ce au mai creat participanții respectivei ediții. E un fel de reuniune anuală în care își pun în valoare ideile și materialele neconvenționale cu care au deprins să lucreze. Anul acesta, a fost o editie aniversara Fleuramour, tinand cont de faptul ca a fost editia cu numarul 20, avand un impact mai mare atat asupra participantilor cat si asupra vizitatorilor. E o expozitie care aduna anual in jur de 15000 de vizitatori.
Am avut, în cadrul acestui eveniment, așa cum precizam mai devreme, și o petrecere, un fel de cocktail party la care au avut acces numai floriștii și producătorii și unde au discutat despre acest domeniu, dar au găsit un moment prielnic să se și distreze, după tot eforul depus.
La una din demonstrațiile European Master Certification, la care am participat, am avut ocazia să discut și cu producătorii de lalele, de gladiole sau de gloriosa și a fost amuzant că la un moment dat fiecare își prezenta produsul la superlativ fără să-l jignească pe celalalt și fără să se ofenseze reciproc. A fost draguț că din această discuție m-am întors și cu un nou furnizor de bulbi de lalele pentru business-ul familiei mele.

Că ai adus discuți aici: pe lângă faptul că ești florist, ești organizator de evenimente și printre cei mai titrați floriști de pe la noi, ești și producător de flori. Cum se dezvoltă și domeniul ăsta? Aveți competiție? Apar producători noi? Voi colaborați cu floriștii?

Făcând parte dintr-o familie cu tradiție pentru floricultura autohtonă, crescând practic în acest mediu, am observat toate stadiile de dezvoltare sau regres pentru piața românească de flori. Din păcate producătorii încep să dispară. La noi varietatea oricum este foarte mică. Nu prea se fac investiții pe domeniul ăsta și e mare păcat dar totul are o explicație: multi oameni preferă să cumpere din afară… E o chestiune pe care nu am reușit să o înțelegem nici acum – de ce sunt preferate florile de import celor autohtone. Lalele se produc și în România însă nu există nici o asociație a producătorilor de flori, nu există nici un punct de colectare a lor. Gândește-te că o lalea produsă de noi e la fel de rezistentă precum una din import, pentru că bulbii îi aducem tot de la ei (olandezi, n.m). Floarea tăiată de noi dimineața poate ajunge imediat în florărie pe când o floare adusă înseamnă 3 zile de tir frigorific, plus 2-3 zile de bursă, plus alte 1-2 de la colectarea ei până ajunge în bursă și uite așa o floare de import poate avea și 7 zile distanță de la colectare, ceea ce înseamnă foarte mult.

Ciudat comportament de consum… însă suntem în plină dezvoltare pe acest domeniu și probabil că vom vedea, în câțiva ani, și comportament de achiziție, schimbat… Pentru că ai adus vorba de dezvoltare știu că predai cursuri la Sala Dalles.

Da, e adevărat. Am început anul trecut, imediat după ce am absolvit cursul lor de certificare românească, pe care acum îl predau mai departe. Solicitarea a venit din partea lor și a fost o surpriză plăcută pentru mine. Pentru certificările mele europene nu există încă echivalent românesc în codurile COR dar se lucrează la acest aspect mai ales că sunt și alți colegi care fac cursuri europene. Revenind la cursul de la Universitatea Populara Ioan I Dalles, este unul de calificare în meseria de decorator floral. Le predau cursanților mei teoria florilor într-un mod exclusiv practic, asta însemnând că, pe parcursul tuturor celor 68 de ore didactice, lucrăm cu flori, asigurate de cei care organizează cursul și nu de cei care vin la curs. Învățăm tehnicile de bază, în primul rând. Le prezint toate tehnicile, materialele cu care se poate lucra, le arăt cum le pot folosi pe diferiți suporți, de fapt tot ce trebuie să știe un începător.

Să înțeleg că este un curs adresat doar celor care acum deprind meseria?

Nu, este adresat și celor care deja lucrează pentru că la noi, nefiind nici o școală care să le învețe tehnicile de bază, multi dintre practicanți nici nu știu, sau știu ceva care nu e corect. Cursurile astea înseamnă să descoperim și altceva indiferent că lucrăm în domeniu sau nu.

Dar totuși înțeleg că ai o ofertă de cursuri și pentru floriști Pentru cele care lucrează deja în domeniu. Despre ce e vorba?


Având în vedere faptul că, începând din 2013, am devenit cursantă "continuă" a programelor Boerma Instituut, am testat, ca și organizator de evenimente, "aerul proaspat european" de cunoștințe în domeniul design-ului floral și am văzut nevoia pieței românești pentru o școală Internațională de design floral. Astfel, din dorința creării unui nou trend în munca mea și în gândirea românească, nu am precupețit niciun efort să aduc și în România, Boerma Instituut, singura școală internațională de design floral din Olanda, fără beneficii materiale personale de pe urma acestui lucru, dar cu enorme satisfacții morale.
Am adus Institutul Boerma în România de anul trecut cu cele două module de bază, începători, fără de care nu poți trece la modulul avansați. Pe 15 noiembrie a.c. va fi o demonstrație a profesoarei, Manon van Dijken care va ține cursul după care se vor desfășura modulul 1 și 2 al cursului. Momentan nu le putem aduce decât pe acestea pentru că regulamentul Institutului e de așa manieră structurat încât în etapele următoare, care sunt 6 la număr, nu poți accede dacă nu le-ai făcut pe cele anterioare și nu ești acreditat cu o diplomă de-a lor. Sper ca anul viitor să aducem și modulul 3 și apoi, în timp, toate 6. Cursurile Boerma sunt școala, de la A la Z. Totul se predă sistematic și schemic și poți simți atmosfera de școală, De sală de curs cu profesorul la tablă însă un profesor sociabil care e gata oricând să îți răspundă la nelămuriri, să îți arate unde greșești, să te asiste.

E, din câte știu, al doilea an de când Boerma Institut certifică floriști?

Da, e al doilea an, a treia serie de floriști și sper să fie cât mai mulți.

Revenind la Alden Bisen, și la ce ai văzut pe acolo, cum vezi distanța noastră față de ei? Unde plasezi, de exemplu, florăriile, care sunt vitrina ochilor pentru orice turist străin care ne vizitează, și mă refer aici strict la București unde locațiile superbe le numeri pe degetele de la mâini. Știi că anul trecut, profesorul care a susținut cursul a făcut și un tur al florăriilor centrale din București, și înafară de una, ne-a declarant deschis că suntem cvasi invizibili la nivel european. Asta din ce se vede pe stradă.

Da, din păcate momentan cu florăriile asta observ și eu. Însă e îmbucurător că apar din ce în ce mai multe ateliere, e bine că fetele au început să iasă și în lume și își doresc să aducă și altceva și sper ca în câțiva ani să vedem diferența. Se vede deja, în mediu on-line, că lucrurile se schimbă și se schimbă frumos și în bine! Se lucrează cu structuri, lumânările capătă noi forme și aspecte și cred că în următorii ani vom recupera mult!

Care crezi că e principalul impediment care le împiedică pe colegele noastre să iasă mai la vedere? Mai la stradă? Să își deschidă mai multe florării frumoase?

Glumești, nu? Mediul economic și cu asta sper că am spus tot! Sunt multe care au închis din cauza asta … și e păcat!


A consemnat Dana Soroș,
19 octombrie 2015
Fotografiile fac parte dn portofoliul personal al Ancăi Radu

Foto 1: Jaqueline Boerma, Anca Radu (Ungureanu) și Tomas de Bruyne.
Foto 2: Sigla Fleur Amour 2015 realizată din flori
Foto 3: Anca Radu cu colegele de la EMC1
Foto 4: Anca radu cu colegii de la Boerma Instituut în camera Boerma 
Foto 5: Demonstrația cursantelor de la EMC1. În centru Anca Radu.
Foto 6: Designerul Tomas de Bruyne, invitatul d onoare al ediției 2015 FleurAmour, în fața piesei centrale a evenimentului.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu